söndag 13 november 2011

Shutter US-version WTF!

Visst var det kanske naivt av mig att ha så pass stora förhoppningar på den amerikanska nyinspelningen av thailändska skräcfilmen Shutter från 2004, eller "ชัตเตอร์ กดติดวิญญาณ" som den kallas på sitt originalspråk (om man ska vara petig). Shutter är en av mina favoriter i genren spökskräckisar och det gör fan ont när klumpiga amerikaner kommer och förstör...

Filmens titel "Shutter" syftar till vad man i fotograf-sammanhang kallar "slutare" vilket är den del av kameran som under en välbestämd tid tillåter att ljus når den ljuskänsliga ytan som registrerar bilden.

Nu är visserligen filmens regissör Masayuki Ochiai inte amerikan utan mer utav det japanska slaget vilket borde vara betryggande, men inte då...Okej, låt se. Nu måste jag samla mig och för en stund försöka glömma bort originalfilmen så att jag kan få en mer objektiv syn på den här anus-kalkonen. Det blir ju lätt som så att man vid nyinspelningar jämför filmerna vilket iof är ganska mänskligt. Okej………… Nu kör vi.

Vi möter Ben (Joshua Jackson) och Jane (Rachael Taylor) på deras bröllop men bara för några sekunder för att sedan hoppa till deras hotellrum... Nähäddu, det är visst deras bostad fullt av Ben's fotograf-ateraljer. Gulligt... Ben slänger ner Jane på en soffa och fotograferar henne med en engångskamera. Det är alltså deras bröllopsnatt? Nej, nej, såklart inte, deras plan till Japan går ju om en liten stund! Well then, Jane vill ha sex såklart men det kan hon fetglömma! Japan here we come!
Så, varför just Japan? Jo, Ben har fått en snoffsigt jobb som modefotograf. Inte illa! Undrar om Jane ser fram emot sitt nya liv som japansk hemmafru...
De stannar till för att fotografera ett berg. Det är Jane som fotograferar och samtidigt ser vi hur Ben går framför kameran just när hon tar fotot. Snyggt! Jane är trots allt nöjd med detta och tar ett foto på dem båda utan att bry sig om att starta digitalkameran... tre minuter och femtiotvå sekunder av filmen har gått och jag hatar dem redan!
Vi ser dem bila genom en enslig japansk landsväg nattetid. Ben sover och Jane tittar på honom och skakar på huvudet och verkar tycka att han är ika patetisk som jag tycker. Hon tar fram sin vägkarta och studerar den. Undrar om hon får tid över för att hålla ögonen på vägen? Jodå, ibland så. Aldrig i helvete att jag skulle åka med henne. Tydligen så vet de inte riktigt vart de ska, kanske har det kört vilse.... AAAAAAHHH!!! En kvinna vandrar rakt ut på vägen framför dem och de mosar henne med besked. Inte bra... Inte alls bra...  Jane som tycks ha fått sitt körkort via postorder kör med gasen i botten, kör av vägen och rakt in i ett träd och de båda dör flera gånger om.... Nä, såklart inte. De blir lite omtumlade bara. Jane ser hur kvinnan som ligger på vägen försöker resa sig upp, hon är alltså inte helt död. Det är ju bra. Just då tummar Jane liksom Ben av och blir medvetslös.


Jaha, nu har det börjat på att snöa också. Jane och Ben ligger fortfarande kvar och skräpar i sin bil. De vaknar upp och Jane blir orolig när kvinnan är försvunnen. Ben konstaterar att det inte är någon eller något där, inget blod, ingen kropp. Han är visst bara glad att inte ha dödat någon. De kontaktar ändå polisen som inte kan göra något då det inte finns någon kropp och ej heller någon saknad person. Ben som tydligen inte såg kvinnan på vägen verkar att liksom polisen tro att det förmodligen var ett djur. Må så vara, hon kollade ju bara på vägen ibland. Nu för tiden har ju många djur kläder på sig, så varför inte?
De kommer fram till sin stugliknande stuga. Jane verkar lite sammanbiten, kanske för att hon är ganska säker på att hon har kört över en kvinna men Ben verkar tycka att hon är en smula larvig och menar att de bör dricka grönt te och njuta av tillvaron. Jane svarar "ja" utan att le. Vad fan är det med den där surpuppan? :) Dagen efter är Ben så glad förstår ni för att Japsarna har schysst ljus att fotografera i. Jane är fortfarande lite nedstämd:
Ben: Jag har glömt hur vackert ljuset är här ute. Vi måste...börja ta lite kort.
Jane: Vad skulle en tjej göra mitt på vägen med en sån klänning?
Ben: Vi har pratat om det här, älskling. Om där var en tjej...om...Då måste nån ha stannat
och hjälpt henne.
Jane: Jag vet. Jag bara... Jag kan inte...
Ben: Snälla, Jane. Var inte så dramatisk. Om det var en tjej, så lovar jag dig... att hon sitter i en säng,
äter glass och får gipset signerat. Följ med mig så tar vi några bilder.
Jane Har de glass i Japan?
Ben: Ja, det har de. Men den har fisksmak.


Dåså, då har vi det, Ben är en douchebag som ignorerar sin flickväns orostankar. Fast andra sidan så verkar hon ju lite ihålig så... Antar att de förtjänar varann.

I nästa scen ser vi hur Ben och Jane kommer in på ett fancypancy ställe där en söt liten japanska kommer fram till Ben då hon tydligen känner honom. Hon smeker Ben på bröstet och inser inte att blondinen som står bredvid är Bens fru. Vem hade kunnat ana...
Yoko: Oh.
Jane: Hi.
Yoko: Wife? Congraturations.
Ben: Thank you.
Yoko: And congraturations on the job.
Ben: Thank you.


Varför är alla i den här filmen så plumpa och korkade? Det är ju ingen Fredagen den 13:e-rulle direkt. I såna filmer är det okej med korkade medverkande då de ändå ska ihjälmördas på diverse kreativa sätt. Detta är inte riktigt samma skräckfilmsgenre även om jag nu skulle vilja det.
I samma veva dyker en snubbe som heter Bruno upp. Bruno är amerikan och... Ja, de känner tydligen Ben... De är iaf någon form av kollegor. De ursäktar Jane då de måste arbeta. Jane som inte kan japanska lämnas ensam mitt i Japan. Heja! Så, hon följde med för att...?

Bruno låter paret bo på ett fancy ställe där Ben även har sin tjusiga studio. Jane ser ett rum och vi hör läskig ljudeffekt vilket antyder att något är på tok. Vi ser dock ingenting mer än en snurrfotölj vilket gör den korta frekvensen ganska så poänglös.... Bruno lämnar dem båda och säger "goodnight" trots att det fortfarande uppenbart är dag. Fast det kanske funkar så i Japan, vad vet jag...


På natten blir det läskigt så in i bomben! Njae, kanske inte. Jane drömmer att hon kör på en kvinna, vilket hon ju faktiskt gjorde tidigare så... Kvinnan hänger kvar på motorhuven och sträcker efter henne. Inte särskilt läskigt heller och ej heller vaknar Jane med ett ryck utan slår upp ögonen som om det vore vilket dröm som helst. Vafan, en dröm lär man väl kunna göra lite mer bad-ass-läskig än så?

Well, inget mer med det, det var bara en dröm vilken antagligen ska fungera som en hint att det är något mystiskt med den påkörda kvinnan som inte fanns. Wow...

Ben och Jane äter frukost, Ben har ont i axeln (för den som bryr sig) och Jane får som en överraskning smekmånadsfotona som de har... De har väl inte varit på smekmånad? Är inte deras vistelse i Japan en smekmånad? Eller var deras övernattning i stugan en smekmånad? Jepp, en övernattning i en japansk trästuga. Jaja, det fick väl duga då... Ett av fotona ser skumt ut då det tycks ha förstörsts av någon vit skugga. Kuuuuuussssliiiiigt! Detta är kusligt, för det berättar filmen genom att lägga på läskiga ljudeffekter. Den här filmen använder ljudeffekter precis på samma sätt som amerikanska citcom-serier dvs hela tiden för att vi ska fatta att NU, det är NU det är läskigt! Tydligen så är det inte bara på ett foto utan även flera. Jävlarns så mystiskt...


Jane går ut från bostaden, låser och genast börjar konstiga ljud höras vilka låter som om någon eller något bankar och dunkar. Hon går förbi det oläskiga läskiga rummet med snurrfotöljen där vi får se en jätteläskig vattenpöl på golvet där vattenytan darrar lite. Ooooh! Hon går inte in i rummet undan vänder för att gå ut och då plötsligt så... händer inte ett dugg. Inget hände, bara spänningsmusik till ingen som helst nytta.


Jane besöker Ben i studion där hon ser hur han minsan arbetar med en sexig assistent som bär kjol som visar benen. Kjolen är inte skamligt kort men man bara fattar direkt att det är något fuffens på G, man anar svartsjukan på långan väg. Ben är upptagen och hon ger sig istället ut på stan där hon irrar omkring och fotograferar random grejer med sin numera påslagna digitalkamera. Hon går, av någon sorts outgrundlig anledning, in i en tv-spelshall där hon fotograferar sig själv (?) vilket irriterar ägaren som tillrättavisar henne. Vad i helvete? Vilken funktion hade denna scen?


Nu mina vänner är vi hela arton minuter in i filmen och då vill jag passa på att berätta för er, det här är fan inte lätt! Att sitta genom dessa skräpfilmer kan ibland ta flera dagar. Idag har jag förberett mig mentalt genom att ligga i min säng och tycka synd om mig själv hela dagen fram till nu när jag har bunkrat upp med pepparkakor och en kasse bärs (folköl). Well then... Proceed!


Jane kommer tillbaks till Bens studio efter en lång dags irrande på Tokyos gator likt en idiot. Bens assistent vill kolla in Janes foton som hon har tagit under dagen och upptäcker då att flera av hennes foton har vita skuggor på sig. Oh My God! Vad kan detta vara? Det är visst andefoton, assistenten är övertygad och är mer förtjust än förvånad. Själv kunde jag svära på att det var vår korkade blondins hår som hängde framför kameran men, spöken it is!


Assistenten, som heter Seiko som av någon anledning pratar amerikansk-engelska vilket är bra för Jane som inte verkar vilja lära sig ett enda ord på japanska. Tydligen så har hon ett ex som håller på med spökfoton på en tidning om paranormala aktiviteter. "Finns det tidningar om sånt?" frågar Jane och jag känner hur jag vill slå på mig själv och ha sönder saker... Den här tjejen är ju sorgligt pantad och kräver att bli "killed off" inom kort, men jag antar att hon kommer att hänga kvar filmen ut... Seiko bestämmer sig för att hon och Jane ska besöka denna snubbe nästa dag och i samma veva glider douchebag-Ben förbi och säge nedvärderande: "Så sött, tjejerna ska ha dejt!".
DÖ!!!


På kvällen går paret ut för att träffa vänner, dvs Bruno, Yoko och en snubbe som heter Adam. Vi denna middags-scen lär du hata hela gänget. När Jane frågar Adam vad han arbetar med fnissar de övriga, han är ju nämligen en sån som jagar rätt på moeller den spjuvern! Om detta är personer som kommer att stryka med under filmens gång så kan jag ju bara tycka att det bara är bra då de uppenbart är en "waste of space" hela högen!


Nästa dag ser vi hur Ben fotograferar på ett torg med en massa trappor på en massa japanska damer i såna kläder som japanska damer har. När han tittar i kameran på senaste bilden så ser han en kvinna som inte passar in... Det är ju hon den där kvinnan som Jane körde över! Men Ben har ju inte sett henne... Hmm. När han tittar upp så är kvinnan inte där... Bara i kameran. Hmm, vad kan detta vara måntro? Plötsligt kommer ett ljust sken och en kninnoröst som på amerikansk-engelska säger "Du lämnade mig." I ljusskenet skymtar Ben en kvinna... Det är Seiko! Okej?


Well then... Tjejerna besöker killen som jobbar på spöktidningen och då upptäcker Jane att nördarna på tidningen använder photshop för att skapa foton till tidningen. När hon frågar killen som de skulle snacka med så säger Seiko, innan han hunnit svara, att de är fejk. Varför i helvetesjävlaanuskalkondansbandsatansjävlarihelvete skulle de då dit och göra? Även den här snubben snackar perfekt amerikansk-engelska... Vad i helvete är det här? Det är ju Japan, snackar alla på det viset där?


Tydligen så är inte alla tidningens foton fejk, han visar tidningens första foto vilket är på honom själv som barn där hans döda mor står i bakgrunden. Så bra då, då kan vi ju lita på killen. Han visar Jane till ett rum som är fyllt av ofejkade foton. Hur vet vi det? Jo, för att han säger så! Han menar att spökena på alla foton visar sig för att de har något att säga. Han hänvisar till ett lokalt medium som de nyligen gjort en artikel om, Mr Murase.


Jajajaja, i nästa scen ser vi hur Ben sitter i sitt "REDRUM" för att framkalla sina foton då han ser en mystisk skugga i ett av sina foton... Han tittar närmare... och närmare... Det är en kvinna som står där och ser allmänt oskarp ut och plötsligt vänder hon sitt ansikte mot Ben och skvätter fotovatten (eller vad fan det nu är) på honom!!! Herrejävlarns... I originalet är det här en av de bästa scenerna, men här blir den... Ja, jag saknar ord... Det är så uselt!


Ben lämnar studion då han är alldeles blind av det han har fått i sina ögon och när han tar bort trasan han har torkat ögonen med ser han hur den är alldeles blodig! Seiko kommer förbi och frågar om allt är ok och då plötsligt är blodet i ansiktet och på trasan borta! Nämen!


Jane som av någon anledning inte följde med Seiko hem tar tunnelbanan hem på egen hand och förundras då av en liten gosse som sitter och tittar på henne, men han tycks titta bredvid henne... När Jane vänder sig om så visar sig vår spökkvinna i fönstret lite grann, även i ett blixtsnabbt skelettformat vilket skrämmer skiten ur Jane som flippar ur och ställer till en scen. Hon springer runt och försöker få någon att stoppa tåget... Varför? Det var inte direkt en läskig syn hon fick, den varade en knapp sekund. Jösses... Den här tjejen är ju för fan hjälplös och borde flytta hem till mamma och pappa igen så att hon kan få sängen bäddad och varm mat på tallrik... Jag hatar när filmer gör kvinnor så jävla svaga och män så otroligt grabbiga och korkade... Bah!


När Jane kommer hem så skäller Ben på Seiko för att någon har fifflat med hans foton. Jepp, det lär ju vara hennes fel på något sätt... Jag undrar hur det kommer sig att de måste ha en amerikansk nolla som modelfotograf i Japan. Har de inga egna händiga fotografer där, eller är det bara jag som har fördomar som tror att alla japaner går runt med kameror hela tiden? Hur som helst så verkar det som att Ben har lite problem med aggressivitet då han verkligen verkar flippa ur efter missödet med den senaste fotosessionen.


Jane tittar på fotona och noterar att de består av vita skuggor. Hon känner igen  skuggorna, det är liknande de som kom på fotona från stugan. Jävlarns så kusligt. Ben tror att, eftersom det är samma kamera, att det är något fel på den. Ingen dum tanke.


Jane berättar att hon har sett kvinnan i tunnelbanan, vilket Ben tycker är bra då det ju tyder på att hon lever. Jane tror dock på motsatsen då hon hade en aningen spöklik framtoning. Ben blir såklart irriterad på Jane som tror att hon ser spöken.


Ben: Jag har inte sett några spöken, Jane. Det är vad det här är om, va? Det är
det du säger. Lyssna på dig själv. Hör du vad du säger? Spöken? Jag önskar att jag kunde
sluta mitt jobb. Det gör jag. Jag önskar att jag kunde spendera all tid med dig, men det går inte.

Jane: Jag har inte bett dig hålla min hand.
Ben: Inte idag! Jag är ledsen. Jag är ledsen, men jag är inte din jävla pappa.


Jag är en sån person som, oavsett vad det gällde, skulle lyssna på min partner om det var något hon vore upprörd över, för man lär ju för fan stötta varann, eller? Den här snubben är en riktig skithög och jag önskar att...Well... Jag har sett originalet, så jag vet vad som komma skall... He he he...


Ben besöker sjukhuset med sin onda axel. Det verkar som att han väger lite för mycket. Inte för att han är överviktig... Han bara väger för mycket... Sjuksystern tror att det är något fel på vågen. Läkaren hittar inget fel på och får åka hem med smärtstillande.


Han grejar med foton i sitt mörkerrum när Jane kommer in och nynnar någon melodi. Hon smeker honom på kinden och Ben ber om ursäkt för tidigare.Ben som jobbar bryr sig inte om att vända sig om för att se sin fru i ögonen. Telefonen ringer och han går ut för att svara. Det är Jane! Hon ringer för att säga att hon inte vill att de ska bråka. Ben svarar inte då han har en stalker i mörkerrummet. Han lägger ifrån sig telefonen för att kolla efter... I hans kontorsstol sitter en svarthårig kvinna med ryggen vänd mot honom. Hon vänder sig sakta om och då ser vi att det är samma kvinna som Jane har sett och som Ben såg i sin kamera. Dessutom verkar det som att kvinnan har fått insekter under huden som vill krypa ut. Undrar vad det har för funktion i den här filmen? En fluga kryper ut ur hennes öga vilket blir för mycket för stackars Ben som lägger av världens djungelvrål vilket Jane hör från telefonen som fortfarande ligger av.


"The Ring" från 2002
Jane rusar hem och finner då Ben i snurrstolen i det tidigare nämnda rummet med en vattenpöl på golvet. Hon går in i rummet och säger hans namn men han reagerar inte. Kanske har spöket gjort en "The Ring" på honom? Det vore ju inte dumt. Men nej nej, när Jane lägger sin hand på hans axel så blir han skräckslagen och vänder sig om i chock! Blev han plötsligt döv? Jag menar, när man är rädd och skärrad så blir man allt annat än disträ, då räds man av varje litet ljud som hörs. Bens beteende är enbart ologiskt och onaturligt.


Ben medger med visst tvivel att även han har sett kvinnan. Jane berättar om sina egna undersökningar av spökerierna samt att de borde besöka mediet Mr Murase. Sagt och gjort, de besöker honom och han ger information som ger stor klarhet, eller hur:


Mr Murase: Vad är du? Inte huden. Det här är inte oss. Vi är anden. Levande. Anden är energi. När kroppen dör, ruttnar köttet. Anden ger sig av, men energin är kvar. Ljus är energi. Kameran fångar ljuset. Det är så det fungerar. 
Jane: Vad får dem att visa sig? 
Mr Murase: Passion vrider anden. För mycket åtrå... Eller kärlek... Eller hat. Anden blir... Låst till kroppen. Fångad i döden.


Ja men dåså! Det är ju glasklart! Mr Murase lägger sin hand på ett av herrskapets foton och går då i någon form av trans och säger något som Ben inte vill översätta då det enligt honom bara är galenskap.


Jane som är ensam hemma spanar in tidigare nämnda foton där Ben såg spökkvinnan och misstänker då att de vita skuggorna tycks utgå från huset i bakgrunden. Hon lånar en polaroidkamera av Seiko och ger sig ut på upptäcksfärd. Hon besöker huset och den våningen som de vita skuggorna ser ut att utgå ifrån. Våningen är såklart helt öde och inte nog med det så är det fel på en av taklamporna vilket den här filmen lägger mycket stort fokus på. Glappande lampor är ju bara så jävla läskiga... Jane går in i ett rum och... Vänta nu... Är inte detta olaga intrång? Hur som helst så fotograferar hon med polaroidkameran på lite random grejer för att... Ja, vad fan håller hon på med? Visst, hon vill fånga spöken på foto men... Ja, det här är ju bara korkat. Men förutom korkat så är det minsan jätteläskigt då spänningsmusiken är på topp. Något läskigt kommer nog att hända inom kort. Hon tar ett foto som hon råkar tappa på golvet och när hon tar upp det så ser hon en skuggliknande figur. Obegripliga saker sker då jag kan tycka att det är omöjligt att veta vad som är ljud från filmens karaktärer och vad som är ljudeffekter därför bryr jag mig föga. Ett foto faller ner från väggen, Jane plockar upp det och ser att det är ett foto på ett gäng japaner! En av tjejerna på fotot ser ut som spökkvinnan. Hon vänder på fotot och ser till sin överraskning sin mans namn. Det är han som fotograferat, vilket betyder att han på något vis kände kvinnan. Aha!


Ben har precis jobbat klart för dagen och lägger sig och vilar på soffan som står mitt i sin studio när en maskin börjar pipa och blinka rött. En kamerablixt går av på egen hand och följs av att det blir kolmörkt i rummet. Blixten går av med jämna mellanrum vilket gör att vi kan se att Ben har spöket bakom sig vilket inte han själv ser så då är det ju egentligen rätt meningslöst. Den här scenen är nog bara läskig om man lider av epilepsi. Man hinner knapps se något och det det man ser är ändå bara jobbigt för ögonen. Man skiter i spökbruden och vill bara att nån hygglo japan kan tända lyset så vi slipper få migrän. Återigen en fantastisk scen från originalet som man här har totalförstört.


Jane kommer in och tänder lampan... Äntligen... Och konfronterar då Ben med fotot hon har hittat. Han berättar då allt för Jane:

Megumi var tolk, Jag tror inte att hon hade haft ett seriöst förhållande innan. Jag, oss, hennes jobb...
Det betydde frihet för henne. Hennes far samtyckte inte. Hennes far dog plötsligt. Han hade varit sjuk ett tag. Efter det blev hon annorlunda. Krävande. Jag vet att hon led. Jag blev inte kär i henne. Hon kände det. Hon blev mer intensiv, tvångsmässig. Jag kanske inte visste vad vårt förhållande betydde för henne. Hon var farlig, Jane. Hon skulle skada nån... Sig själv.


Tydligen så var denna kvinna en känslig person som blev en smula nervklen efter sin fars död och började bli allt mer klängig på sin pojkvän Ben som tydligen inte ens var kär i henne. Hon började skära sig själv och förföljde Ben vart han än gick. Tydligen så vägrade hon lyssna på Ben, men frågan är om det kanske inte är Ben som inte lyssnar på någon annan än sig själv? Ben berättar att Bruno och Adam försökte tala henne till rätta och efter det så såg han henne aldrig mer...

Sent på natten ringer Ben till Bruno för att fråga hur det gick för Megumi. Bruno berättar att han såg henne nån dag tidigare ute på stan. Hon hade pekat på honom utan att säga något. Han tyckte att hon verkade skum så han gick åt andra hållet.


I nästa scen ser vi Adam det lilla pervot som fotograferar kvinnor i bara underkläder. Just vid detta tillfälle fotograferar han en brittisk kvinna i underkläder och en cowboyhatt... i en soffa... i  Tokyo, Japan. Ja men självklart! In på kameran kommer vår spökkvinna på besök och smaschar Adams kamera och... Tar hans öga? Wtf? Jepp, där är nu bara ett svar hål och han ser inte ut att trivas med det då han skriker och ställer till en scen. Larvpotta...

Bruno ringer till Ben och berättar om Adams "olycka" och vi ser sedan att Bruno har Megumi i bakgrunden. I nästa stund ser vi Ben och Jane som sitter och försöker nå Bruno som inte svarar. Adam är nämligen död pga... Sitt förlorade öga? Outch.
Vi ser hur Bruno sitter i sin ensamhet och förstör foton med ett rakblad med sin blodiga hand. Deppigt... Ben och Jane åker hem till Bruno och ser honom glida runt i lägenheten i bara kalsonger. Hmm, vad står på? Bruno säger ingenting utan börjar istället springa ycket målmedvetet mot balkongen och hoppar ut på ett väldigt graciöst sätt. Detta är absolut inget att skämta om, eller hur Långben?

Ben och Jane sitter i bilen då Ben konstaterar att det är Megumi som har ihjälmördat hans kompisar. Jane undrar hur det kommer sig att hon inte har haft ihjäl henne och Ben då det ju faktiskt var de som hade kört på henne. Ben och Jane bestämmer sig för att dra tillbaks till USA men Jane stoppar Ben då hon upptäcker att Megumi även finns med på deras bröllopsfoton tagna i USA. De är med andra ord inte säkra någonstans. Doh! Detta betyder att hon var ett spöke vid tiden av olyckan.

För att göra sig av med denna jobbiga spökkvinna måste de först hitta hennes kropp, de ger sig av för att besöka hennes hus som ligger en bit utanför staden. De går in då huset står öppet då knacka inte verkar vara ett alternativ. Ingen svarar. Jane går in i ett sovrum där hon ser en obäddad säng och ett foto som föreställer Ben och Megumi tillsammans. Ben smyger fram bakom henne och skämmer skiten ur henne. Troligen var det även meningen att vi skulle bli rädda men jag har sett för många skräckfilmer för att falla för ett sånt gammalt billigt knep. De hör ljud som kommer från rummet bredvid... De går dit för att kolla och ser då en kvinna sitta med ryggen vänd mot dem. Dörren som har glasfönster är låst så det går för att hitta en annan ingång. De kommer in och Jane går fram till kvinnan... "-Megumi?" Hon får inget svar. Detta beror förmodligen på att kvinnan är otroligt död sedan länge. Flaskor stod i hallen, kanske formaldahyd? Ni vet sånt man bevarar döingar i? Men om så är fallet, vem skötte om det? Megumi själv? Hur kommer det sig att ingen någonsin har hittat henne?

Nåväl, nu har hon hittats och ska kremeras vilket borde få ett slut på spökerierna. Ben och Jane bumsar i säng och på natten får Ben "oväntat" besök av sitt ex... Men jösses, hon är ju överrallt! Först bredvid honom i sängen, sedan ute i hallen, sedan framför sängen och nu på väg i sängen. Hon påminner lite grann om den här dryga pippin:

Nu är det ju såklart meningen att det ska vara läskigt då Megumi kryper upp till Ben och klär av sig sin klänning. Dock får vi inte se något naket utan bara hennes rygg som av någon anledning är sotsvart och täckt av stora blåsor. Megumi trycker sin kjol mot Bens ansikte vilket ger honom panik så han väcker Jane. I samma veva försvinner spöket och Ben, den gamle ljugpottan, säger till Jane att det bara var en dröm. Ben kliver upp och går på muggen och när han kommer tillbaks ser han hur Megumi är tillbaks och sitter vid skrivbordet i sovrummet och bortstar håret. Rätt harmlöst kan jag tycka. Hon börjar gå efter Ben som försöker kravla sig bort från henne. Hon kommer fram till Ben och böjer sig över honom. Ut ur hennes mun kommer en lång CGI-animerad tunga som hon kör in i Bens kakhål. Wtf? Vid denna stund vaknar Jane som upptäcker att Ben inte är kvar i sängen. Hon hittar honom på golvet där han ligger och kräks både blod och flugor. Inget mer hångel där inte...  Det hon borde göra nu skulle kunna vara att vända honom på sidan så han slipper kvävas i stt eget blod, men vem är jag att lägga mig i... Istället ställer hon sig och ropar ut till anden att hon ska lämna dem ifred. Det restar visst upp anden som gör så att Jane blir attackerad av gardinen (!). Detta går över och Ben vaknar. Hans munhålsbravader var tydligen bara en illusion.

Dagen efter besöker Ben och Jane Megumis kremeringscermoni vilket borde göra att problemen nu är ur vägen, men det är ett par minuter kvar på det här eländet så än är det inte över. Ben och Jane åker hem till staterna där de tycks leva lyckligt i alla sina dagar som typ bara är en. He he he... Jane, som av någon anledning inte har fått avsmak av kameror, tycker nu att det är dags att framkalla foton hon har i sin engångskamera, de foton som Ben tog i början av filmen då de fortfarande var kvar i USA-bostaden. Hon kommer hem med framkallningarna och... Ja, vad finns det på dem tro? Spöket såklart! Inte som en vit stugga den här gången utan i en mer mänsklig form, krypandes mot ett stort foto på Jane. Jane går fram till detta fotografi och hittar då... Ingenting! Nähepp... Hon går in i Bens mörkerrum och hittar en gammal väska som hon hittar en kamera i. Hon tar ut minnet och kopplar det till datorn. Nu ska vi få se Bens ruskiga hemlisar! Well, tyvärr får vi bara se Janes reaktioner på vad hon ser. Hon verkar minst sagt chockerad, lite som de "2 girls 1 cup"- reaktioner som finns på youtube. Nu undrar man vad det handlade om...
Ben kommer hem och konfronteras av Jane som visar några av bilderna. Vi ser Bruna och Adam antasta Megumi som inte direkt verkar vara med på det hela. Vem som är bakom kameran behöver vi ju inte diskutera. Ben förklarar med att Megumi ju faktiskt var galen och efterhängsen. Jaha? Då lär man ju utföra sexuella trakaserier på henne så hon lär sig veta hut eller?

Vi ser i en flashback hur Ben medvetet bjuder Megumi på rosévin som Adam har spetsat med sömnmedel. Megumi blir glad då hon tror att Ben är kär i henne trots allt. Syftet med detta var ju bara att de skulle fotografera henne i oanständiga lägen så att han med dessa foton kunde utpressa henne att lämna honom i fred. "Det lät bra när vi diskuterade det" säger Ben den vidriga skithögen som förtjänar sitt kommande öde. Vänta bara... Tydligen så gick Adam och Bruno så långt att de våldtog den drogade Megumi medan Ben satt och kollade på. Fy fan... Ben försvarar det hela med att han minsann inte rörde henne utan var helt passiv i det hela. Så bra då...

Om du inte var tillräckligt ilsk på karln, lyssna då på dialogen:

Ben: - Jag tog bara bilderna. Det var Adam och Bruno som ballade ur.
Jane: - Därför dödade hon dem!
Ben: Men inte mig.
Jane: Det var en varning. Hon ville att jag skulle se mannen som hon visste om.Hon försökte att hjälpa mig.
Ben: Jag är en annorlunda person nu, Jane.
Jane: Hur kan det göra dig annorlunda?
Ben: - Jane...
Jane: - Och det sjuka är, du kunde... Du kunde leva med det här. (Jane går iväg)
Ben: - Janie. Jane! Du förstår inte. Hon var galen! Nu tar vi ett djupt andetag.
Låt oss stanna upp för en liten stund. Vänta. - Jag sa vänta, för helvete!

Ja, varför vill hon gå därifrån och lämna honom, så oresonlig hon är! Han har ju bara varit åskådare till en våldtäkt, inte deltagande. Jösses bruden! Kom igen! Jane lämnar Ben, för gott som det verkar och när hon stänger dörren bakom sig låses dörren av en osynlig kraft. Jaha, nu har han ju sitt ex att tya sig till, om inte även hon är tjurig efter gammalt groll. Ben fotografer vilt omkring sig med en polaroidkamera utan att fånga något tills han kastar iväg kameran som då utlöses riktad mot honom. Han tar upp fotot och upptäcker då att han haft sitt spökande ex sittande på sina axlar typ hela tiden sedan olyckan. Där ser man! Så, vad nu då? Ben rusar ut till studion där han försöker bränna bort Megumi med hjälp av en stor blixt-mojäng vilket inte funkar så bra då han bara får ett stort brännsår. Istället försöker han med avklippta kablar ge sig själv/Megumi en elchock. Det kommer säkert gå jättebra ska du se. Allt blir svart... Naaaw, det var väl tråkigt :(

Men nähejni! Ben strök inte med! Vi ser hur han sitter på någon istitutionsliknande sjukhusmiljö och ser allmänt nergången ut. Vi ser i glaset på rumsdörren hur Megumi fortfarande hänger på hans axlar. He he he, så lätt slapp han inte undan.

Här slutar filmen äntligen. Den här filmen är dum. dum, dum, dum. Den är så örutsägbar och tramsig. Den tar ett fantastiskt original och gör om det till kattskit. Nu är jag irriterad och känner att jag behöver se något bra. Får bli ett avsnitt av Deadwood...

/Markus